Lähetetty Jätä kommentti

MIETTEITÄ ENERGIAMAAILMAN TULEVAISUUDESTA

On ilahduttavaa, että yhteiskuntamme on koko ajan siirtymässä vihreämpiin energian lähteisiin ja sen muotoihin. Ilmaston muutos on saanut aikaan erittäin paljon erilaisia tekniikan maailman saavutuksia, joilla ihmiskunnan toiminnan negatiivinen vaikutus luontoon ja ympäristöön saataisiin pienemmäksi. Viime aikoina on kehitetty sähkö- ja kaasuautoja, tehtailla on olemassa ympäristösuunnitelmia, joita ne noudattavat, ja monessa maassa kierrätys toimii jo todella hyvin. Etelä-Amerikan maissa ja muutamassa Euroopan maassa toimii jo muovipussikielto: kaupasta ei enää yksinkertaisesti saa niitä tavallisia muovikasseja, ja näiden maiden asukkaat menevät kauppaan aina oma kangaskassi mukana. Yksinkertaista ja vähentää muovin käyttöä merkittävästi. Jossain vaiheessa rupesin miettimään, mitä tulee tapahtumaan seuraavina vuosina ja miten maailmamme tulee muuttumaan, kun siirrymme yhä enemmän vihreämpien energian lähteiden ja energian käsittelyn suuntaan?

Katujen Melu Muuttuu

Brysseliin ei enää pääse omalla autolla, jos saapumisesta ei ilmoita etukäteen. Tämä ei koske sähköautoja, mutta koskee kaikkia bensiini- ja diesel-käyttöisiä moottoriajoneuvoja, jotka vapauttavat päästöjä ilmastoon. Bryssel on iso ja kiireinen kaupunki, jossa ruuhkia riittää yllin kyllin, ja päästöjen lukemat ovat sen mukaisia. Kun Brysseliä voidaan sanoa myös koko Euroopan Unionin pääkaupungiksi, ei ole mikään ihme, että juuri sieltä tuli tällainen rohkea aloite, jota voisimme itsekin käyttää mallina: päästöjä vapauttavien ajoneuvojen käytön rajoittaminen. Ennen tätä Brysselin aloitetta, jo vuonna 2017 Skotlanti ilmoitti kieltäytyvänsä polttoaineella toimivilta moottorikäyttöisiltä ajoneuvoilta vuoteen 2032 mennessä. He eivät siis siellä tarkoittaneet sitä, että tavallisia ajoneuvoja ei saisi enää myydä, vaan tavoite on paljon haastavampi: Skotlannissa ei enää haluta päästöjä lainkaan. Sähköautolla sinne saisi tulla ja sillä ajaa. Moottoripyörätuotannon kehitys on myös ollut ilahduttavaa: sähkökoneilla varustetut moottoripyörät lähtevät liikkeelle nopeammin, koska sähkömoottorissa vääntö ei riipu mistään kierroksista. Lisäksi niiden ääni muistuttaa enemmän hiljaista vinkumista kuin perinteistä samettista ääntä. Mitä se tarkoittaa ja miten se tulee näkymään käytännössä?

Katujen Melu Muuttuu

Jokaisessa maassa, missä tunnetaan vastuu omasta ympäristöstä ja luonnosta sekä koko maapallon ilmastosta, rakennetaan nyt laajoja ja kattavia latausasemaverkkoja. Tämän päivän sähköautolla voi ajaa ilman latausta noin 500 kilometriä, mikä on tosi hyvä lukema vielä tässä tekniikan kehitysvaiheessa. Jatkossa tämä lukema tulee koko ajan vain kasvamaan, kun akkuja opetellaan tekemään pienempinä ja tehokkaampina. Katujen melu tulee silloin muuttumaan täysin erilaiseksi: emme tule enää kuulemaan erilaisia pörinöitä, vaan siitä tulee tasainen ja hiljaisempi kuin nykyinen. Olisiko tämä hyvä asia vai ei? Toisaalta se tuntuu erittäin hyvältä idealta, että liikennemelu ei enää häiritsisi meitä missään vaiheessa, mutta toisaalta juuri äänen kautta saamme signaaleja siitä, mitä meitä ympäröi. Esimerkiksi sähköllä toimivat potkulaudat ovat jo ehtineet osoittautua vaarallisiksi jalankulkijoille ja polkupyörällä kulkeville juuri sen takia, että sähköinen potkulauta liikkuu aika lujaa, mutta ei päästä mitään ääntä eli sen voi huomata vain silmällä. Vielä yksi ajatus koskee sitä, että viime aikoina ajoneuvojen äänellä ei ole enää kovasti merkitystä – sen takia, että melkein jokainen jalankulkija käyttää korvakuulokkeita. Pääsemme vielä näkemään, minkälaista se maailma tulee olemaan kymmenen vuoden päästä, mutta jo tässä vaiheessa se on aika mielenkiintoista. Ja niin: miten muuten öljymarkkinoille käy? Tulevatko öljy- ja kaasurikkaat maat köyhiksi vai tuleeko öljylle aina olemaan kysyntää? Entä miten toimitaan niiden polttoainemoottorien kanssa, joita on esimerkiksi sahoissa ja heinäleikkureissa? Mitä mieltä itse olette, hyvät lukijat?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.